tisdag 3 februari 2009

Läst till sidan 50.

Nu har jag läst till sidan 50.

Jag kan ju börja med att tala om att det här är en helt sann historia och att allt har inträffat i verkligheten.

Boken handlar om Sofia en 20-årig tjej som lever i Mocambique. Hon bor med sin mamma, sina 3-4 syskon, sin man och sina 2 barn i en liten by några kilometer från en stad. Och hon har precis fött sitt tredje barn. Hon har ett ganska svårt liv att leva, med lite pengar och så. Och på nästan varje sida är hon sorgsen och tänker hela tiden tillbaka på sina döda systar Rosa och Maria och på alla hennes döda bröder och papppa.

Just nu är boken precis som jag trodde, jättedålig. Men just nu har det inte riktigt hänt något.

Den scenen som jag har valt är när hon ligger vid elden och tänker tillbaka på sitt liv för 10 år sedan. Det var en solig och varm dag och Sofia och hennes syster Maria är ute och leker, de hoppar på ett ben på en stig och jagar varandra. Så plötsligt går Sofia på en mina som sprängs. Hon vaknar upp på sjukhuset där hon upptäcker att de opererat bort båda hennes ben och att hennes syster har dött.

Jag valde den har scenen för att det var det här som förändrade hela hennes liv.

6 kommentarer:

  1. ja det där låter inte som en bok jag skulle vilja läsa! :O
    den är för sorgsen för min smak!

    SvaraRadera
  2. ja den verkar ju lite tråkig men varför valde du inte den andra och jag vill inte ha som svar den var för lång.

    SvaraRadera
  3. Oj, det var verkligen inte någon rosenröd scen direkt. Jag tror att den här boken kommer att växa, men det är bara vad jag tror.

    SvaraRadera
  4. frida: Jag tänker inte hålla på och bråka om varför jag valde den här boken. Jag har flera anledningar än att den andra boken bara var lång! Så kan du vara snäll och sluta.

    SvaraRadera
  5. du villl någ inte läsa min blogg tekla

    SvaraRadera
  6. Jag har redan läst din blogg och jag visste redan att det mesta av det du skrev skulle hända.

    SvaraRadera

Bloggintresserade